Oprotten met je rotjes!

RotjesAfgelopen Oud & Nieuw knalden wij er met z’n allen voor zo’n 67 miljoen euro aan vuurwerk doorheen. Geen record, maar toch weer een beetje meer dan vorig jaar. Wat nou crisis. Ik denk wel eens dat hoe minder geld mensen te besteden hebben, hoe meer rotzooi ze kopen. Eigenlijk is het best wel zonde om zoveel geld aan zoiets banaals als vuurwerk uit te geven. Eén knal en weg is je geld. Van dat bedrag hadden wij heel wat bejaarden een waardige oude dag kunnen bieden. Of ruim 38 miljoen liter loodvrije benzine kunnen inslaan. Maar nee, wij kopen liever vuurwerk. Liefst van de illegale soort. Zetten we de 67 miljoen euro af tegen de schamele 12 miljoen euro opbrengst van 3FM Serious Request voor zwarte kindertjes met diarree, dan weten we ook weer meteen waar de prioriteiten van de Nederlander liggen.

Het vraagstuk rondom het wel of niet verbieden van vuurwerk lijkt akelig veel op de Zwarte Piet-discussie van vorig jaar. Daar waag ik mij maar even niet aan. Ik heb zo vroeg in het nieuwe jaar nog geen zin in doodsbedreigingen en een beschadigde auto. Opvallend is wel dat vuurwerkliefhebbers die geen greintje mededogen kunnen opbrengen voor een kleine groep die Zwarte Piet als discriminerend ervaart, wel eisen dat de overgrote meerderheid van de Nederlandse bevolking begrip moet hebben voor hun zielige hobby. Want het afsteken van rotjes en vuurpijlen is toch echt wel een beetje een sneu mannendingetje. Zeg nou zelf, hoeveel vrouwen kent u die in oktober al kwijlend in de vuurwerkfolders kijken of die op Oudejaarsdag met een zak vol vuurwerk in de wijk rondlopen. Precies. Nul komma nul. En dan heb ik het nog niet eens over de milieuvervuiling, de geluidsoverlast, de dierenmishandeling en de criminaliteit rondom het vuurwerkgebeuren gehad.

Ik laat mij niet langer gijzelen door een minderheid. Als zwarte piet mag blijven, dan ook het vuurwerk weg. Niks reguleren en afspraken maken over waar en wanneer het vuurwerk mag worden afgestoken, het aantal dB’s per knal en de hoeveelheid die mag worden ingevoerd. Zero tolerance. Opzouten met je minderheidsstandpunt. Daar heb ik als democraat niks mee te maken. Meeste stemmen gelden. Leve Zwarte Piet, weg met het vuurwerk.

Dit bericht werd geplaatst in Actualiteit, Crisis, Politiek en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie